Майбутнє людства за цифровими і комп'ютерними технологіями - і це однозначно. Тому не чекаючи, доки технології почнуть заполоняти навчально-виховний процес повністю, наша школа зажди йде в ногу з часом, а то й на крок попереду.
5 березня офіційно розпочав свою роботу новий, більш універсальний та практичний сайт нашої школи над яким я працювала рівно три дні.
Особливість полягає в тому, що окрім інформації про школу, фінансової звітності та анонсів про шкільні події, однією з основних функцій є підтримка прямого зв'язку з батьками учнів та самими учнями.
Зручний та легкий інтерфейс дозволяє швидко знайти необхідну інформацію. Кожен зареєстрований користувач має можливість створити свій профіль та прослідковувати всі події, які відбуваються в школі.
Будь-яка родина учня має можливість відстежувати успіхи своєї дитини, аналізувати успішність та бачити прогнозовану оцінку по тредмету за семестр/рік. Також, зручне меню дозволяє переглянути розклад уроків учня, гуртки і секції та іншу інформацію.
Для учнів сайт відкриває можливості бачити свої оцінки в журналі, точний і повний розклад уроків та гуртків, звірити задане домашнє завдання з предмету а також слідкувати за новинами класу та школи.
Зареєструватися може кожен бажаючий, але перед цим необхідно замовити код доступа (його може видати класний керівник або психолог школи).
За будь-якою додатковою інформацією щодо роботи сайту, реєстрації чи користування аккаунтом, користувач може уточнити в класного керівника чи психолога школи.
27 лютого на базі Департаменту освіти Сумської ОДА відбувся тренінг каскадного навчання на тему Підготовка вчителів до формування життєстійкості / стресостійкості в учнів. Метою даного тренінгу було презентувати програму з даної теми обсягом 36 занять та подальшого впровадження психологами у свої навчальні заклади і не тільки.
Так ось мої особисті роздуми як шкільного практичного психолога, що працює 8 років: програма досить не погана (враховуючи, що її розроблено за підтримки ЮНІСЕФ та ще якоїсь німецької асоціації), презентована методистом - Кондратенко Л. О. - дуже добре і доступно (окрема подяка),тема на сьогодні досить актуальна. Але!
Враховуючи завантаженість педагогів сьогодні, а я навіть перелічу: пошук нових технологій навчання + опанування їх, пошук та розробка нових ідей до уроків, постійне оновлення знань з предмету, пошук курсів та їх проходження (для набору балів до атестації), мовчу про підготовку до уроків кожного дня, а якщо є клас - то класне керівництво (а це і діти з батьками, і заходи, і контроль навчальних досягнень, мовчу про різні ситуації і випадки). І тут о 15-16 годині психолог кличе до себе на 1,5-2,0 годинне заняття кожного тижня і до кінця року!?! + передбачено ряд іншої роботи саме з педагогами. без коментарів...
Колектив в якому я працюю - досить активний, без проблем приймають участь у запропонованих мною вправах і тренінгах, звісно і я намагаюся завжди придумати щось цікаве і оригінальне (як кажуть, щоб зацепило), але ж навіть мені помітно, що яке б не було класне і повчальне заняття, навіть 1 раз на тиждень це важко... велика завантаженість вчителів не дасть повного вникнення в тему заняття та й втома дає про себе знати і думки про уроки... а сім'я?
Говорити можна багато (хто в тємі, той зрозуміє), хтось може навіть подискутувати, але повторюся, хто працює (а не лише дискутує), то напевно привиде не багато аргументів про брак часу, ресурсів та й мотивації не наберешся... Залишається лише чекати змін в освіті та проситися "вклинитися" на канікулах з окремими вправами ;)
Стреси, метушня, вирішення щоденних питань, перебування серед людей тощо... Все це відбувається з нами майже щодня. І серед усієї цієї метушні часу на себе, як правило, не вистачає, або навіть взагалі немає сил приділити собі увагу.
23 лютого на базі нашої школи проходив семінар керівників шкіл міста. Це категорія людей, які постійно в роботі. Тому серед насиченої програми все ж таки вдалося виділити 20 хвилин для розслаблення та відпочинку.
Мною була запропонована авторська релаксаційна вправа з елементами арт-терапії "Магія кольору" (в стилі техніки гратаж). Також були надані рекомендаії та поради, основою яких був тезис, що необхідно кожного дня турбуватися про себе та приділяти побільше уваги собі.
А в кінці зустрічі кожен керівник отримав солодкий сюрприз для того, щоб уже ввечері, заваривши каву/чай, поласувати солоденьким.
10 січня 2018 року відбулася педагогічна рада в ході якої було розглянуто ряд важливих питань, також я намагалася розкрити сутність питання "Тривожність, як одна із причин дезадаптації учнів". Окрім статистичних даних та результатів діагностичних методик, до відома вчителів було донесено в доступній формі те, як саме високий рівень тривожності впливає на дитину і в майбутньому формує її особистість. Наприкінці виступу кожен вчитель отримав практичні поради по роботі з тривожними дітьми. Маю надію, що отримана інформація стане в нагоді у роботі з учнями.
Нове місце роботи, навчання чи навіть зміна місця проживання і просто будь-які суттєві зміни в житті людини тягнуть за собою процес пристосування, по-іншому це можна назвати як "процес адаптації". Якщо для кожної людини потібен певний час та життєві навички, щоб пережити цей період змін, то дітям це набагато важче і потребує більше часу. Ось саме тому учні 1 та 5 класів завжди знаходяться під більш пильним контролем з боку вчителів, батьківв та психолога, адже в їхньому житті багато що змінюється, тому при будь-яких проявах дезадаптації ми повинні швидко зреагувати і допомогти дитині пристосуватися.
Два місяці навчання учнів 5 класу, колектив школи спостерігав за дітьми, вчителі та класний керівник всіляко допомагали та підтримували дітей, я проводила тренінгові заняття з попередження дезадаптації. І сьогодні відбувся психолого-педагогічний консиліум, на якому було підбито підсумки та визначено, яким учням вдалося швидко адаптуватися а кому з них ще потрібна допомога.
Подібні заходи допомагають у вузькому колі обговорити кожного учня, зокрема його успіхи, поведінку, особливості нервової системи, темперамент тощо та обрати алгоритм роботи чи не з кожним з них.
Сьогодні у школі відбулося засідання пелагогічної ради на якому розглядали ряд важливих питань, зокрема обговорювали закон "Про нову українську школу", місце української мови та її популяризація у начальному закладі тощо. А я, як психолог, підняла питання такого якища як "булінг" та "кібербулінг": рлзкрила сутність цього поняття, розповсюдження серед дітей та методи, які допомагають недопустити цього в навчальному закладі.
Позитивним є те, що у нашій школі булінг не є проблемою, адже педагогічний колектив прикладає чимало зусиль для того, щоб кожній дитині було комфортно навчатися і щоб права жодного учня не порушувалися.
Сьогодні мною було проведено двогодинне тренінгове заняття для вчителів на тему "Саморозвиток у роботі вчителя" яке несло гасло - сучасній школі - сучасний вчитель. В ході цього заняття було розкрито сутність поняття "обдарованість", вчителі мали змогу виявити власні ознаки обдарованості та усвідомити, яким чином їх можна використати у своїй роботі. Також було обговорено умови комфорту, зокрема групи мали на меті розкрити сутність умов за яких можуть почувати себе комфортно учні, вчителі та всі учасники навчально-виховного процесу; за результатами роботи була скадена "піраміда комфортних умов" для всіх.
Окрім цього вчителі приємно провели час: мали змогу проявитти свої творчі здібності методами арт-терапії, здійснили самодіагностику та усвідомили, що проблем чимало, але їх можна "струшувати" і вирішувати по мірі їх надходження.
Наприкінці заняття кожен отримав пам'ятку своєї "унікальності" з фото, яка містила правило "У мене все вийде, бо Успіх - це Я"
Маю надію, що отримані знання під час тренінгу стануть корисними та допоможуть в розвитку кожного вчителя та його роботі.
Сьогодні для вчителів нашої школи мною було проведено ознайомлююче заняття і презентовано курс з методики розвитку соціальних навичок у дітей і підлітків «Вчимося жити разом», який розрахований для вчителів, та класних керівників і звісно психологів.
Даний курс корисний для всіх бажаючих підвищити свій рівень компетентності з методики розвитку соціальних навичок у дітей і підлітків віком від 6 до 17 років.
Самоосвіта є важливим компонентом у роботі вчителя, адже розвиваючись сам, вчитель поглиблює свої знання, які може передати та якісно навчити інших, зокрема учнів; особливо якщо це нові методи та форми роботи.
Колоди метафоричних асоціативних карт (їх до речі чимало видів) як правило використовуються при індивідуальній чи навіть груповій терапії при діагностиці чи вирішенні певної ситуації. Але є певні види карток, наприклад, "Креативні картки", які можна використовувати для розвитку пізнавальних процесів як у дорослих так і дітей.
Нещодавно разом з учнями 4 класу попрацювали над розвитком фантазії, уяви та креативного мислення використовуючи саме колоду Креативних карток. Необхідно було по черзі витягувати карту та складати казку відповідно малюнку, але з логічним продовженням від попереднього учасника. Спочатку дітям було важко та ніяково, але в процесі роботи кожен учасник мав змогу доповнити цікаву історію, яка мала позитивний кінцевий результат. Маю на меті провести подібну методику і з педагогічним колективом в майбутньому.
Під час літнього навчання арт-терапевт Оксана Деркач поділилася цікавою методикою роботи як з дорослими так і дітьми. Сутність методики полягає у тому, що людина яка її виконає може побачити свої слабкі місця та в майбутнього пропрацювати з отриманою інформацією щоб позбутися негативу. Це також і діагностична методика методом арт-терапії та елементами казкотерапії "Чарівна країна почуттів та емоцій"
Тому напередодні навчального року я провела цю методику для наших вчителів щоб вони мали змогу продіагностувати себе та виявити свої слабкості, до того ж, арт-терапія позитивно впливає на будь - яку людину.. надихає, розслаблює, додає сил та звільняє внутрішні резерви.